Stroom Den Haag vervolgt de serie Positions; Afterlives met Sabine Groenewegen. Zij is als gastspreker in dit bijzondere herdenkingsjaar uitgenodigd om te reflecteren op de doorwerking van het koloniale verleden op het heden. We kijken op de 16de uit naar een divers programma met de audiovisuele installatie Removed, een screening van haar werk dat onderdeel is van het project 'Missing Scenes on Rubber and Erasure', en een gesprek met schrijver en onderzoeker Reggie Baay.
Sabine Groenewegen is een kunstenaar en filmmaker die bewegend beeld gebruikt om historische verhalen te onderzoeken en opnieuw te interpreteren. Haar debuutfilm Odyssey werd vertoond op internationale film festivals en won verschillende prijzen. Voor haar project Missing Scenes: on Rubber and Erasure analyseert Groenewegen koloniale propagandafilms, de verhalen die geconstrueerd werden, en de realiteiten die ermee verhuld bleven. Onlangs ging haar korte film Remanence in premiere in het Centre Pompidou in Parijs.
Groenewegen onderzoekt de doorwerking van het recente slavernijverleden in Indonesië, de plantage-economie langs de kruislijnen van vrouwen en hun zichtbaarheid in systemen, archieven, films en familiegeschiedenissen. Hoe is de gespannen relatie met ‘gemengde' huwelijken te verklaren in beleid en hoe werken deze interraciale verhoudingen nog altijd door in Nederlandse families, cinema en het collectieve geheugen? Deze en andere onderzoeksvragen staan centraal in het werk van de kunstenaar en hierover gaat zij op donderdag in gesprek met schrijver en onderzoeker Reggie Baay.
De installatie Removed zal tot 2 juni te zien zijn bij Stroom.